وبلاگ شخصی همایون سلحشور فرد

این وبلاگ تجمیع وبلاگ های جداگانه قبلی ام است

وبلاگ شخصی همایون سلحشور فرد

این وبلاگ تجمیع وبلاگ های جداگانه قبلی ام است

بایگانی

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

در کتاب غررالحکم، که بخشی از حکمت‌ها و سخنان حضرت امام علی(علیه السّلام) را در خود جای داده، چنین آمده است: «ما قصم ظهری إلا رجلان عالم متهتّک و جاهل متنسّک‏ هذا ینفر عن حقّه بتهتّکه و هذا یدعو إلى الباطل بتنسّکه‏» (1)

 

کمرم را نشکستند مگر دو شخص؛ عالمی که از انجام گناه ابائی ندارد و نادانی که اهل عبادت باشد؛ آن عالم با ارتکاب گناهان، مردم را از دینداری فراری می‌دهد و این نادان به خاطر جهلش،‌ مردم را به سمت باطل می‌کشاند.

 

اما از عجایب دوران، جاهلان متنسکی هستند که لباس عالمان دینی را به تن کرده اند.

 

اخیراً فیلمی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که یک روحانی در اتوبوس حامل زائران مشهد مقدّس سفارش می کند «هنگام زیارت در حرم به هیچ وجه از ماسک استفاده نکنید، هیچ ویروسی در حرم امام رضا (علیه السّلام) راه ندارد؛ اگر کسی به شما گفت که امام رضا (علیه السّلام)  خودش با سم به شهادت رسید بگویید خدا خواسته همه امامان شهید شوند، اگر گفتند که امامان هم خودشان مریض می شدند بگویید مریضی آن ها از روی قضا و قدر الهی است ولی مریضی ما از روی جهل و غفلت است، امام اگر مریض می شود بلای جان شیعیان را می خرد تا بلا به شیعیانش نخورد»

 

و علی رغم اینکه در توضیح سخنان خود می گوید که «من نگفتم بیرون ماسک نزنید، بحث ما حرم های مطهر بود که با بقیه مکان ها فرق می کند»، اما داخل اتوبوس هم نه کسی ماسک زه بود و نه فاصله فیزیکی را رعایت کرده بودند.

  • همایون سلحشور فرد

238

 

برای هر کاری از کارهای دینی غرفه‌ای مشخص شده است.

 

«غُرَف بنیه» بهشت هم نظیر طبقه‌های متعدّد یک برج نیست؛ در دنیا کسی که در طبقه چهارم است، هم می‌تواند به طبقه پایین‌تر از چهارم بیاید و هم می‌تواند به طبقه بالاتر سری به دوستانش بزند.

 

اما در بهشت این طور نیست، اگر کسی جای او طبقه چهارم باشد بتواند کسی را که در طبقه پنجم می شناسد بالا برود، این چنین نیست.

 

همان طوری که در دنیا نتوانست سحر برخیزد و نماز شب را فراموش نکنند، آنجا هم این چنین نیست که حالا اگر غرفه چهارم را به او دادند، بتواند به غرفه پنجم راه پیدا کند.

 

البته آنهایی که در غرفه بالا هستند می‌توانند به غُرَف مادون سرکشی کنند؛ اما این‌هایی که در غرفه‌های مادون هستند، توان این را ندارند که غرف بالا بروند.

 

درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 19 الی 22

 

 

لینک در وبلاگ کشکول حکمت

  • همایون سلحشور فرد

237

 

فرض ندارد که علم مربوط به نظام آفرینش، غیر دینی باشد

 

علمی در عالم نیست که مربوط به شناخت جهان هستی باشد، مگر اینکه دینی است.

 

بله، علومی که مربوط به شناخت افعال انسان است -که بارها مثال زده شد- نظیر هنرمندی سینماها که ما چه کار کنیم، فلان شخص چه کار کرد، فلان فیلم چطور بود، این بحث درباره فعل انسان است، که گاهی دینی و گاهی غیر دینی است (*)

 

اما زمین چطور است، زمان چطور است، دریا چطور است، آبزی یا محیط زیست چطور است، سماوات چطور می باشند، نجوم و سپهر چطور است، ملکوت و جبروت چطور است، فرشته ها چطور هستند، این علوم، غیر دینی نمی تواند باشد، برای اینکه تمام هویت علم را معلوم تعیین می کند، این علم دینی است.

  • همایون سلحشور فرد