وبلاگ شخصی همایون سلحشور فرد

این وبلاگ تجمیع وبلاگ های جداگانه قبلی ام است

وبلاگ شخصی همایون سلحشور فرد

این وبلاگ تجمیع وبلاگ های جداگانه قبلی ام است

بایگانی

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

فرهنگ بسیجی 55

حفظ بیت المال 22

برای مهدی(۱)، حمید(۲) و یا دیگران فرقی ندارد.

چادرهایی که در تدارکات تحویل داده اند، تازه و سالمند.

حمید می خواست با ماشین از کنار یکی از چادرها عبور کند، ماشین عقب عقب رفت و سُر خورد و گرفت به گوشهٔ چادر و کمی از آن پاره شد.

مهدی که چادر پاره را دید، سراغ حمید رفت.

  • همایون سلحشور فرد

زن‌ها، خواهرها و دخترها باید واقعاً عظمت مقام مادری را بدانند.

مکرّر خدای سبحان از عظمت خلقت یاد کرد فرمود «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ أَحْسَنِ تَقْویمٍ»(1) و بعد هم فرمود «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ»(2)

این را کجا انجام داد؟ آیا این نظیر سلول‌های بنیادی است که در شیشه یا در ظرف خاصّی که ادراک ندارد خدا «أَحْسَنُ الْخالِقینَ» می‌شود «فَتَبارَکَ اللَّهُ» می‌گوید؟! ... یا در حوزه نفسِ مادری این کار را می‌کند؟!

  • همایون سلحشور فرد

تدبیر سلامت/ 35- نکات کلیدی سلامت از فرمایشات امام رضا(علیه السّلام)
به مناسبت شهادت امام رضا(علیه السّلام)

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
زمان و مکان:  27 آبان ماه 1396- مسجد دانشگاه


نکته اول: در روایتی امام رضا (علیه السلام) می فرمایند که وعده ی شام را در برنامه غذایی تان حذف نکنید، چرا که این امر باعث پیری زودرس و ضعف شدید بدن می شود.

یکی از اشکالاتی که در برخی از رژیم های امروزی مشاهده می شود همین ترک شام است که به برخی ها گفته می شود برای رژیم لاغری شام نخورید! مخصوصاً در خانم ها ما این مشاهده را انجام دادیم که با ترک شام، علاوه بر اینکه پوست خراب و زود چروک می شود، قوای بدن به شدت کاهش پیدا می کند.
 
نکته ی دیگری که در روایت دیگری از امام رضا(علیه السّلام) ذکر شده است، پرهیز از ترک گوشت در برنامه غذایی است.

ما الآن یک مدل از رژیم های غذایی را داریم که به تازگی رایج شده است که عمدتاً هم از فرهنگ هند و ... است که به دلیل اینکه خُدایشان گاو است و خُدایانشان را نمی توانند بخورند، از خوردن گوشت پرهیز می شود.

این رژیم غذایی عوارض بسیاری دارد که معمولاً به گیاهخواری شناخته می شود.
در روایتی از امام رضا(علیه السّلام) داریم که نهی شده است از اینکه چهل روز بگذرد و انسان گوشت نخورد.

بنابراین حداکثر مدت مجاز برای گوشت نخوردن، طبق فرمایش امام رضا(علیه السّلام)، چهل روز است و بعد از این چهل روز مزاج دچار تغییرات جدّی می شود و عوارض جدّی جسمی و روحی برای انسان باقی می ماند .

روایت دیگری که در مسائل طبی از امام رضا(علیه السّلام) وارد شده، این است که استعمال عطر و خوش بو کردن بدن از اخلاق انبیاست.

امروزه در برخی از مناطق دنیا مکاتبی ایجاد شده تحت عنوان رایحه درمانی؛ یعنی استفاده از بوهای خوش در درمان بیماری های مختلف که دوستان علاقمند می توانند در رابطه با عطر های مختلف و خواص آن در درمان بیماری ها تحقیق کنند.

لینک در وبلاگ درباره سلامتی

لینک در کانال تلگرامی کشکول سلامت

  • همایون سلحشور فرد

پاسخی به سؤالات یک مسابقه فرهنگی به مناسبت هفته بسیج

بسیج چیست؟

بسیج عبارت است از پایگاه تجمع نیروهای داوطلب مردمی برای حفظ نظام مقدّس جمهوری اسلامی و تحقّق آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی در همه عرصه های سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و ...

بسیجی کیست؟

به تعبیر مقام معظم رهبری، «بسیجی یعنی علی(علیه السلام) که همه وجودش وقف اسلام بود».

بسیجی کسی است که طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید وسط میدان بماند تا فضیلت های اصلی انقلاب حفظ شود؛ بنابراین بسیجی باید در درجه اول بر خصوصیات و موقعیت خود در هر میدانی که حضور دارد واقف باشد، وظیفه و رسالت خود در حفظ فضیلت های اصلی انقلاب در آن میدان را بشناسد و به موقع و به هنگام به تکلیف خود در آن میدان عمل کند.

بسیجیِ نمونه در ... باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

... بسیجیِ نمونه نباید به شناخت ارزش ها، تبلیغ ارزش ها و حتی عمل به ارزش ها بسنده کند، بلکه باید ارزش ها را اقامه کند؛ یعنی باید دغدغه های ارزشی داشته باشد و تا زمانی که ارزشی رعایت نشده و ضدارزشی کنار زده نشده، نباید آرام و قرار داشته باشد.

بسیجیِ نمونه، باید ضمن تبلیغ و ترویج فرهنگ بسیجی، با الگو قرار دادن شهداء و سرداران بسیجی، فرهنگ بسیجی را اقامه کند.

بسیجیِ نمونه باید ضمن رعایت قوانین و مقررات، اجازه ندهد ارزش های اخلاقی و آرمان های انقلابی پشت نقاب قانونمداری به محاق رود.

بسیجیِ نمونه باید ضمن رعایت احترام پیشکسوتان و مسؤولین، از طرح نظرات و نقدها و اشکالاتی که به نظرش می رسد دریغ نورزد.

بسیجیِ نمونه باید ضمن نقدپذیری، همواره نگاه انتقادی نسبت به پیرامون خود داشته باشد و به کمتر از فتح قله های ارزش آفرینی راضی نشود.

بسیجیِ نمونه با تهدید و طمع، شانه از زیر بار مسؤولیتِ انقلابی خود خالی نمی کند.

بسیجیِ نمونه آنچه را که حق می داند می گوید گرچه به برخی(از جمله صاحب منصبان) بربخورد و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گری نمی هراسد.

بسیجیِ نمونه نباید طاغوت را فقط در پادشاهان و استکبار را فقط در نظام سلطه جهانی خلاصه کند؛ بلکه باید همچون امام راحل(ره) در جبهه جهاد اکبر، ضمن شکستن بت طاغوت و استکبار درونی، هیچ رفتار و تصمیم طاغوتی و شبه طاغوتی را برنتابد و بداند که ظاهر و سابقه و ادعای انقلابی گری و جایگاه افراد در نظام اسلامی نمی تواند هیچ کسی را مصون از مکاید شیطانی و نفس امّاره قرار دهد.

بنابراین بسیجیِ نمونه، به هیچ وجه نباید به جایگاه و وظیفه رسمی و سازمانی خود بسنده کند، بلکه باید شأن انقلابی خود را در انجام تکلیف الهی و نظارت همگانی بشناسد و از هیچ تلاش و کوششی برای تحقّق شعارهای ارزشی انقلاب کوتاهی نکند.

 

و من الله توفیق

  • همایون سلحشور فرد

ظاهراً کلاس تقویتی تابستان سال 66 بود که یک معلّم سر کلاس، دانش آموز شرّی را با ضرب و شتم از کلاس بیرون انداخت.

جلسه بعد دو خط حدیث در مذمّت تنبیه بدنی، آن هم در مقابل جمع و اثرات نامطلوب آن بر تربیت، روی کاغذ نوشتم و آن را داخل تریبون آقا معلّم قرار دادم.

آقا معلّم همان ابتدای کلاس متوجّه کاغذ شد و بدون تأمّل و بی هیچ مقدّمه ای شروع کرد متن آن را برای همه خواند و ضمن اقرار به اشتباهش، بلافاصله گفت که به آن دانش آموز هم بگویید برگردد سر کلاس.

از یک طرف آن معلّم ادّعای ارزشی بودن نداشت و شعارهای ارزشی نمی داد  و از طرف دیگر نیز آن دانش آموز واقعاً شر و مقصّر بود.

حالا من نمی دانم بعد سی سال چه اتفاقی افتاده که هرچه برای افرادی ارزشی و ولایت مدار - که لابد مدّعی جذب حداکثری و دفع حداقلی هم هستند-، حدیث و روایت و سخنان امام(ره) و رهبری و سایر بزرگان انقلاب و سیره شهدا و خاطره و ... می گذاریم که متوجّه اشتباهاتشان بشوند و بفهمند این طرز برخوردها درست نیست که مثلاً به کسی بگویند «تو چه حقّی داری کانال و سایت داشته باشی و اظهار نظر کنی؟!»، کاملاً نتیجه عکس می دهد و در پی پرونده سازی و مچ گیری از لابلای گپ و گفت های خودمانی در شبکه های اجتماعی می روند و مرا متّهم می کنند به «درج شایعات و مطالب کذب ... در کانال تلگرامی خود»!

این خاطره را هم در کانال تلگرامی خود منتشر می کنم تا بدانند یک بسیجی به هیچ روی با این اتهّام زنی ها و تهدید به برخورد با بی رحمانه ترین شکل ممکن، شانه از زیر بار تکلیف الهی و رسالت انقلابی خود(*) خالی نمی کند.

و تا بدانیم روحیه طاغوتی و استکباری یک شبه سراغمان نمی آید.

اَعاذَنَا اللّه مِنْ شُرورِ اَنْفُسِنا وَ سَیئاتِ اَعمالِنا

پی نوشت:

*- همه چیز به همه ما مربوط است!

لینک در وبلاگ تکلیف الهی

لینک در کانال تلگرامی تکلیف الهی

  • همایون سلحشور فرد

نوزدهمین همایش ملّی بهداشت محیط در آبان ماه سال گذشته، عنوان اولین همایش بین المللی را نیز به خود گرفت؛ امّا این بار یک پسوند به آن اضافه شده بود که از همان اول به نظرم خیلی ناچسب می آمد: «بهداشت محیط و توسعه پایدار»


ماه ها پس از برگزاری این همایش، بحث چالش برانگیز سند 2030 در کشور به میان آمد و در میان بحث های مختلفی که در شبکه های اجتماعی شاهدش بودم متوجه پوستری شدم که به نظرم آشنا می آمد.

پوستر را در اولین همایش بین المللی «بهداشت محیط و توسعه پایدار» به کرّات روی پرده نمایش اسلاید های سخنرانان دیده بودم که «آرمان های 17 گانه توسعه پایدار» را نشان میداد و همان زمان نیز به خصوص با توجه به وجود شعار «برابری جنسیتی» به آن مشکوک شده بودم.


و تازه دو زاری ام افتاد که این پسوند ناچسب به معنی آن است که «بهداشت محیط چگونه می تواند در دستیابی به اهداف توسعه پایدار تا سال 2030 کمک کند»! و مهمانان خارجی هم آمده اند تا ضمن توجیه بیشتر ما در این زمینه، ملاحظه کنند که ما چگونه می خواهیم سیاست های دیکته شده شان را پیاده کنیم.

  • همایون سلحشور فرد