وبلاگ شخصی همایون سلحشور فرد

این وبلاگ تجمیع وبلاگ های جداگانه قبلی ام است

وبلاگ شخصی همایون سلحشور فرد

این وبلاگ تجمیع وبلاگ های جداگانه قبلی ام است

بایگانی

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

232

 

اما آنچه در تفسیر ملّا عبد‌الرّزاق کاشانی و مانند آن (1) در تأویلات ایشان و در مقدمه این کتاب آمده است که ... اینها تأویلات و برداشت‌های ماست، وگرنه معنای آیات قرآن این نیست.

مثلاً ایشان دارند که در مورد «اذْهَبْ إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی» (2) یک تفسیر أنفسی در سراسر این کتاب هست ... و می‌گویند اینکه ما می‌گوییم «اذْهَبْ إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی» یعنی قوه عاقله به نفس می‌گوید تو فرعونی و من برای هدایت تو آمده‌ام، تا تو دیگر «أماره بالسّوء» نباشی ـ فرعون درونی را مخاطب قرار می‌دهد ـ فرمود این معنای آیه نیست، این تأویلی است که ما داریم ذکر می‌کنیم که عقل انسان به منزله «موسای کلیم» وجود اوست، نفس امّاره او به منزله فرعون است، عقل او برای رام کردن نفس او باید تلاش و کوشش کند و همین جهاد است و مانند آن.

  • همایون سلحشور فرد

فرازهایی از سخنرانی استاد حسن رحیم‌پور ازغدی در نماز جمعه مشهد مقدّس؛ شهریور ماه 1395
به مناسبت سالروز رحلت آیت‌الله طالقانی، بنیانگذار نماز جمعه پس از انقلاب اسلامی و اولین امام جمعه تهران

اگر نماز جمعه بیافتد در باتلاق محافظه‌کاری و ترسیدن از این و آن، نمی‌تواند به وظیفه شرعی‌اش عمل بکند ... نماز جمعه‌ای که هیچ‌کس ازش نترسد نماز جمعه نیست ...

سنگین باش، آسته بیا آسته برو که گربه شاخت نزنه! تازه گربه که شاخ ندارد! چنان آسته بیا آسته برو که حتی اگر گربه‌ی شاخ‌داری هم پیدا شد - که نمی‌شود- او هم شاخت نزند! بعضی‌ها می‌خواهند اسلام و تشیّع اینجوری معرفی بشود!

من هم از این راست‌ها و هم از  چپ‌ها از آدم‌هایشان و مقامات بالایشان شنیدم که هی از علی گفتن و از این روایت‌ها خواندن به درد انقلاب کردن می‌خورد، به درد حکومت کردن نمی‌خورد ...

مگر مردم بچه‌هایشان را دادند که شماها بیایید سر کار؟ مردم بچه‌هایشان دادند که اسلام بیاید سر کار ... جمهوری داریم چون همه با انتخابات می‌آیند سر کار؛

اسلامی‌اش کجاست؟ ...

نماز جمعه بدون نهی از منکر، نماز جمعه‌ی مکتب اهل بیت (علیهم‌السّلام) نیست، نماز جمعه اموی و عباسی و عثمانی و سعودی است ...

امر به معروف و نهی از منکر یعنی درگیری! یعنی تنم می‌خاره! سرم درد نمی‌کنه ولی دستمال می‌بندم.

  • همایون سلحشور فرد

قبل از شیوع بیماری کرونا در کشور بسیاری از مدارس فاقد مربّی بهداشت بودند و پس از آن نیز نه تنها به این مقوله مهم توجهی نشد بلکه پیرو تعطیلی و  غیرحضوری شدن آموزش، برخی از مدارسی هم که مربّی بهداشت داشتند برای کاهش بار مالی خود با آن ها لغو قرارداد کردند، در حالی که می توانستند از ظرفیت آن ها برای آموزش غیر حضوری به دانش آموزان استفاده کنند و اصول ساده پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا را به آن ها آموزش بدهند.

بنابراین با تعطیلی آموزش حضوری، نه تنها مدارس بی نیاز از مربّی بهداشت نبودند، بلکه باید حتی مدارس فاقد مربّی بهداشت نیز به هر طریقی یک کارشناس بهداشت را به کار می گرفتند تا در صورت بازگشایی مدارس غافلگیر نمی شدند و همه تدابیر و برنامه ریزی ها و اقدامات لازم را در فرصت مقتضی تعطیلات 6 ماهه انجام می دادند.

اما متأسفانه این مهم انجام نشد و با اعلام بازگشایی مدارس و از سرگیری آموزش حضوری – علی رغم تصمیمات قبلی مبنی بر تداوم آموزش غیرحضوری- مسؤولان مدارس غافلگیر شدند و بسیاری از آن ها برای رفع نگرانی والدین دانش آموزان دست به اقدامات و ابتکارهای غیرکارشناسی شتابزده زدند به طوری در چند ثانیه از گزارش خبری رسانه ملّی موارد ذیل به چشم می خورد:

  • همایون سلحشور فرد

بهترین اشعار مدّاحی که محرم امسال شنیدم:

مشاهده در سایت روشنگری

دریافت

کربلا خواستی/ کربلا رفتی/ کربلا قسمت هرساله‌ی تو بوده و هست/ یا ندونستی/ یا حواست نیست/ کربلا رفتی و قلب‌های زیادی که شکست.

گوشه‌ی خونه‌ی همسایه یتیمش خوابه/ روضه‌ها رو بلدی/ مادرش بی‌تابه/ کربلایی شو/ پدری کن تو براش/ کربلایی شو/ کم کن از رنج و بلاش/ کربلایی شو/ کم کن از درد و غماش.

کربلا خواستی/ کربلا رفتی/ کربلا رفتی بگو چند سَفَره؟/ یا ندوستی/ یا حواست نیست/ کربلایی شدن از رفتنشم مهم‌تره.

پیرمردی توی این شهر زمین‌گیر شده/روضه‌ها رو بلدی/ پدری پیر شده/ کربلایی شو/ کاش بمونی پسرش/ کربلایی شو/ کاش بشی بال و پرش/ کربلایی شو/ خالیه دور و برش.

کربلا خواستی/ کربلا رفتی/ اربعین‌ها همه سال از تو حرم زنگ زدی/ یا ندونستی/ یا حواست نیست/ به دل شیشه‌ای چند نفر سنگ زدی.

گل‌فروش سر این کوچه یه دختربچه است/ روضه‌ها رو بلدی/ خونه‌شون ویرونه است/ کربلایی شو/ یه بزرگتر می‌خواد/ کربلایی شو/ یه برادر می‌خواد/ کربلایی شو/ سایه‌ی سر می‌خواد.

سیدرضا نریمانی
 ۹ شهریور ۹۹، شب شام غریبان حسینی

لینک در وبلاکلیف الهی

  • همایون سلحشور فرد