لزوم مطالعه کُتُب ضلال برای اهل تحقیق و صاحب نظران
230
فرمود اینها کسانی هستند که «أُولئِکَ هُمْ أُولُوا اْلأَلْبابِ» میباشند؛ پس «لبیب» کسی است که اهل تحقیق باشد، مکتبهای گوناگون را ببیند، نظریهپرداز باشد، کم حوصله نباشد، تحمّل کند و قدرت تشخیص داشته باشد.
همین کتابهای کفر و ضلال برای یک عدّه خرید و فروش آن حرام است، چون کتب ضلال است، مطالعه اینها حرام است، چون انحراف میآورد، هم حرمت تکلیفی دارد، هم بطلان وضعی دارد، میشود کتاب ضلال.
خدا هم امام (رضوان الله علیه) و هم مرحوم علامه طباطبایی را غریق رحمت نماید؛ امام (رضوان الله علیه) برای نوشتن آن اسرار هزار ساله، خیلی از این کتابهای ضلال را مطالعه میکرد.
سیدنا الاستاد فرمود ما دویست کتاب ـ البته دویست کتاب آن روز کم نبود ـ از آن کتابهایی که کفر بود، ضلال بود، از آنِ کمونیستها بود را ما تهیه کردیم تا شصت سال قبل این کتاب شریف اصول فلسفه را نوشتند.
همین کتاب ضلال که خرید و فروش آن برای یک عده باطل است، مطالعه آن برای یک عدّه حرام است، برای عدّه دیگر هم خرید و فروش آن حلال است و هم مطالعه آن جایز است، بلکه لازم است.
فرمود اینها نظریه پردازند، اینها اولوا الالباب هستند، اینها وقتی دست به قلم شدند، یک نیم قرن یا بیشتر از نیم قرن میتوانند جامعه را تأمین کنند و تضمین کنند؛ همین کتاب شریف اصول فلسفه همین طور بود.
الآن تقریباً شصت سال گذشت، در طی این شصت سال بیرقیب است؛ این را میگویند نور که نظریهپرداز است، در کمال حوصله، حرفهای دیگران را تحمّل میکند.
درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18
مطلب مرتبط قبلی: