وبلاگ شخصی همایون سلحشور فرد

این وبلاگ تجمیع وبلاگ های جداگانه قبلی ام است

وبلاگ شخصی همایون سلحشور فرد

این وبلاگ تجمیع وبلاگ های جداگانه قبلی ام است

بایگانی

در هم خوری، عامل بیماری معده+صوت

جمعه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۳۵ ق.ظ

تدبیر سلامت/39- اثبات کارآمدی طب اسلامی/4-درمان بیماری های معده/2-لزوم اجتناب از در هم خوری+صوت

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: 25 آذر ماه 1396- مسجد دانشگاه

?سلسله مباحثی را در زمینه طب اسلامی مطرح کردیم و روی چند نکته (از جمله روایت «معده، خانه همه بیماری هایست و پرهیز، رأس همه درمان هاست) به عنوان نکات محوری تأکید کردیم.

همانطور که قبلاً گفتیم بسیاری از بیماری ها، بلکه اکثر بیماری ها تحت تأثیر غذاهایی است که ما استفاده می کنیم .

حتی این موضوع را می توانیم در رابطه با نوزادان و شیر خواران هم ببینیم؛ نوزادان و شیرخواران که از شیر مادر استفاده می کنند، اکثر بیماری هایشان مرتبط با شیر مادرشان است. 

یعنی اگر بخواهیم یک شیرخواری که مشکلی دارد را درمان کنیم باید شیر مادرش را اصلاح کنیم تا آنچه که می خورد اصلاح شود و مشکل نوزاد حل بشود.

یکی از تأکیدات در طب سنّتی یا اسلامی در رابطه با پیشگیری از مشکلات گوارشی، اجتناب از درهم خوری است و اینکه غذاهای متنوع و متکثری را در یک وعده غذایی با هم نخوریم.

چون هر کدام از غذاها که وارد معده می شود زمان مشخصی را نیاز دارند تا هضم شوند چرا که زمان هضم اینها متفاوتاست و اگر متنوع خوردیم، بعضی زودتر و بعضی دیرتر هضم می شوند و غذایی که ممکن است زود هضم شود ممکن است مدت زمان اضافه ای را در معده بماند. 

مثلاً اگر شما یک سالاد و یک چلوکباب خوردید ، آن سالاد باید منتظر هضم آن چلوکباب بماند تا معده باز شود و عبور کند .

یکی از مراسم های جالبی که برای پزشکان هم خیلی خوب است، مراسم شب یلداست!؛ چون تا چند روز بعد تعداد بیمار ها افزایش پیدا می کند.

چون در این مراسم آدم ها کنار هم جمع می شوند و غذاهایی مثل آجیل و شیرینی و هندوانه و ... همه را قاطی با هم می خورند و اورژانس ها و درمانگاه ها مراجعاتی با مشکلات گوارشی دارند و درآمد هایشان افزایش پیدا می کند .

تأکید می کنم برای افزایش درآمد پزشکان، این مراسم را جدی بگیرید؛ به خصوص این هندوانه برای ایجاد دل درد عالی است!، چون میوه غیر فصل است و تأکید در طب اسلامی نیز این است که هر میوه ای را همان در فصلی رویش پیدا می کند، خورده شود .

هندوانه را که یک میوه تابستانی است، در چلّه زمستان می خورید پس باید بپای لرزش هم بمانید!؛ بنابراین فقط خربزه نیست که باید پای لرزش بنشینید، هندوانه شب یلدا را هم باید پای لرزش بنشینید!

  دریافت فایل صوتی سخنرانی کوتاه (به مدت 40:41)

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۱۲/۱۸
  • ۲۰۶ نمایش
  • همایون سلحشور فرد

دکتر اسماعیلی صابر

شب یلدا

طب اسلامی

طب سنتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی