وبلاگ شخصی همایون سلحشور فرد

این وبلاگ تجمیع وبلاگ های جداگانه قبلی ام است

وبلاگ شخصی همایون سلحشور فرد

این وبلاگ تجمیع وبلاگ های جداگانه قبلی ام است

بایگانی

تدابیر پیشگیری و درمان نفخ+صوت

جمعه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۳۳ ق.ظ

تدبیر سلامت/38- اثبات کارآمدی طب اسلامی/3-درمان بیماری های معده/1-تدابیر پیشگیری و درمان نفخ+صوت

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: 18 آذر ماه 1396- مسجد دانشگاه

بحث ما راجع به مباحث طب اسلامی بود و عرض کردیم که یک آیه و دو سه روایت رو اگر مبنا بگیریم ، می توانیم یک مکتب طبی جامعی خدمت شما ارائه کنیم . بعضی ها اشکال کرده بودند که مگر میشود؟! ما توضیح می دهیم که چطور می شود . از بیماری های سر شروع کردیم و داریم به پایین می آییم . جلسه های قبل بیماری های ریه را تا مقداری توضیح دادیم ، امروز میخواهم کمی راجع به معده صحبت بکنم .

آن چند آیه روایات را مکرر گفتیم و همه بلدند . آیه بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید . روایت معده خانه تمام بیماری هاس و پرهیز راس همه درمان هاست . یک قاعده کلی ای هم که از روایت بدست می آید به رسمیت شناختن سردی و گرمیست که متواترا در روایات ما تکرار شده است .

خب بیماری هایی که ما در سیستم گوارش دچارش می شویم . یک شکایتی که عموما مردم دارند میگویند که نفخ میکتیم . گاز زیاد در دل و روده ما جمع می شود . علت آن چیست؟

خُب از منظر «کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ» کولوا و اشربوا ..." در قسمت اسرافش حجم غذای خورده شده در فرد زیاد است . معده توانایی هضم این مقدار از غذایی که شما میل کرده اید را ندارد و وقتی که نمیتواند آنرا هضم کند ، گاز و باد زیادی در معده و بعد روده ایجاد می شود و بعد شما نفخ می کنید .

نکته ی دیگری که روایت ما تاکید شده این است که همراه غذا سعی کنید نوشیدنی استفاده نکنید . مثلا فردی یک لقمه غذا میخورد و بلافاصله مقداری نوشابه یا دوغ می خورد ، خب این هضم غذا را معمولا مختل میکند ، مخصوصا در افرادی که مزاج معده شان سرد باشد و نسبت به سردی ها حساس باشد . به این ترتیب با خوردن نوشیدنی ها همراه با غذا حتما نفخ میکند . خب پس این فرد باید چه کار کند ؟ خب برای این فرد خوردن نوشیدنی همراه با غذا نوعی زیادی روی در خوردن نوشیدنی محسوب میشود و همان بحث ولا تسرفوا را باید رعایت بکند .

معمولا نفخ ناشی از سردی است . طبق آن قاعده کلی که گفتیم سردی و گرمی را باید بوسیله هم درمان کرد . شما وقتی معده تان سرد شده باید با یک چیز گرم معده تان را گرم کند . این گرمی میتواند از طریق خوراکی اتفاق بیافتد ، مثلا شما مقداری نعمای دم کرده بخورید ، زیره بخورید یا عرق این ها را استفاده بکنید .

 یا از طریق موضعی این کار را بکنید مثلا یک مقدار روغن گرمی را روی معده و روده ها بمالید مثلا یک مقداری روغن بادام تلخ ، روغن سیاهدانه ، روغن بابونه روی شکم بمالید .

یا اصلا روغن در دسترس نبود اما نمک همیشه پیدا میشود . نمک را در کیسه ای بریز و کمی گرمش کن و بگذار روی شکمت . این کار دل و روده ات را گرم میکند و نفخ را از بین میبرد . یا حتی حال دم کردن نداشتید ، زیره را همان طور داخل دهانت بگذار و بجو . زیره دم دست نبود کمی کندر را غورت بده ، این نفخ را میگیرد . 

هرچیزی که طبیعت گرم دارد برای نفخ مناسب است .

دریافت فایل صوتی سخنرانی کوتاه (به مدت 04:06)

دریافت از پرشین گیگ

لینک در وبلاگ درباره سلامتی

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۱۲/۱۸
  • ۲۲۱ نمایش
  • همایون سلحشور فرد

دکتر اسماعیلی صابر

طب اسلامی

طب سنتی

نفخ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی