وبلاگ شخصی همایون سلحشور فرد

این وبلاگ تجمیع وبلاگ های جداگانه قبلی ام است

وبلاگ شخصی همایون سلحشور فرد

این وبلاگ تجمیع وبلاگ های جداگانه قبلی ام است

بایگانی

خط مقدم جبهه سلامت کجاست؟

جمعه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴ ب.ظ

خط اول دفاعی سلامت برخلاف آنچه که این روز‌ها در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، بیمارستان نیست بلکه کوی و برزن و کف جامعه است!

و اولین مدافعان سلامت هم کسانی هستند که جلوی بار اضافی مراجعات به مراکز درمانی و افزوده شدن زحمت و دردسر کادر خدوم و جهادگر درمان را می‌گیرند؛ اما متاسفانه زحمات و خدمات جهادگران خط مقدم جبهه سلامت، عمداً یا سهواً دیده نمی‌شود.

کادر بهداشت و پیشگیری در خط مقدّم جبهه سلامت تلاش می‌کنند که کار به بیمارستان ها کشیده نشود؛ بیمارستان ها در واقع پشت جبهه سلامت و خط مقدم جبهه درمان هستند.

تا زمانی که خط مقدم جبهه سلامت، مراکز درمانی تلقی شده و شاخص سلامت، افزایش تعداد تخت بیمارستانی دانسته می‌شود، این خط شکسته است!

زمانی می‌توانیم ادعا کنیم خط مقدم جبهه سلامت حفظ شده است که ورودی افراد مریض و بیمار به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها رو به کاهش باشد.

برای کم شدن زحمات کادر درمان و امکان رسیدگی دقیق‌تر به مبتلایان به انواع بیماری‌ها (از جمله کرونا ) از سوی پزشکان و پرستاران عزیز در مراکز درمانی ، باید خط اول دفاعی سلامت تقویت شود.

آموزش بهداشت، توانمند کردن افراد برای حفظ سلامتی خود، تدابیر پیشگیرانه و ارتقاء سلامت را باید در مهدکودک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات، مساجد و ... تقویت کرد.

همچنین باید آموزه‌های طب سنّتی را -که بر پایه حفظ سلامتی استوار است (نه صرفاً درمان بیماری)- توسعه، ترویج و نهادینه ساخت و به بهانه وجود نسخه ها و افراد بدلی، نباید اصل آن را منکر شد و باید بدانیم هر چه را که اصالتی باشد، بدلی آن هم ممکن است باشد و هچ اصلی را به خاطر وجود بدلی آن نباید منکر شد.

این اولین خطوط دفاعی اگر جدی گرفته نشد و با بی‌اعتنایی‌ها تضعیف شد، هرچقدر هم که با مانورهای تبلیغاتی پرطمطراق بیمارستان بسازیم و تخت‌های بیمارستانی را بیافزاییم، جز بر زحمت و دردسر خلائق و هدر دادن سرمایه‌های کشور نیافزوده‌ایم.

به قول سعدی (علیه‌الرّحمه):  سرچشمه شاید گرفتن به بیل / چو پُر شد نشاید گذشتن به پیل

لینک در وبلاگ درباره سلامتی

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۸/۱۲/۱۶
  • ۱۳۲ نمایش
  • همایون سلحشور فرد

کورنا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی